Instellen ICE-contact
Zoals bekend is het verplicht om per team een mobiele telefoon bij te hebben tijdens de race. Hiermee kun je in noodgevallen de organisatie bereiken of in ergere gevallen de hulpdiensten.
Veel telefoons zijn beveiligd met een pincode of wachtwoord. In noodgevallen kun je de mobiele telefoon wel gebruiken om hulpdiensten te bellen maar kun je er zonder ontgrendeling geen andere nummers mee bereiken. Als je vooraf op de juiste manier een ICE- (In Case of Emergency) contact hebt ingesteld, is die wel te bereiken zonder ontgrendeling.
Hieronder staat beschreven hoe je dit instelt voor Iphone of telefoons met Android.
Iphone
In-Case-of-Emergency is alleen beschikbaar voor iPhones vanaf iPhone 4S en voorzien van iOS 8 en hoger.
Ga op je iPhone naar de app ”gezondheid”. En vervolgens naar het tabblad Medische ID wat rechts onderin te vinden is. Klik rechtsboven op ‘wijzig’ en vervolgens kan je een contact toevoegen voor noodgevallen. Tevens kan je een relatie aan de persoon toevoegen (vader/moeder, vriend/vriendin, etc).
Als u de functie ‘toon bij vergrendeling’ inschakelt dan zult u voortaan als uw telefoon vergrendeld is links onderin ‘Noodgeval’ zien staan. Als u hier op klikt krijgt u uw medisch ID te zien zoals u die heeft ingevoerd.
Opmerking: Gezien de continue ontwikkeling door Apple kan het zijn dat dit artikel niet meer actueel is, voor vragen kunt u terecht bij Apple.
Android
Ga naar contacten en vervolgens naar groepen. Ga naar ‘ICE – contact bij nood’ en klik op de button om een contact toevoegen. Klik op ‘contact noodgevallen’ en maak of een nieuw contact aan of selecteer een bestaand contactpersoon. De contactpersoon staat nu in de groep ICE – contact bij nood. In geval van nood klik je op ‘noodoproep’ bij een vergrendeld scherm. Als je nogmaals links onderin klikt, zie je de ICE contactpersonen.
Werkt bovenstaande optie niet? De instellingen variëren per Android-versie.
Bij de nieuwste Android-versie (8.1) werkt het instellen als volgt:
Ga naar contacten, vervolgens selecteer je je eigen naam (bovenaan de lijst) en kan je naar het tabblad ‘Noodgevallen’. Om de gegevens in te vullen of aan te passen kan je op het potloodje rechtsboven klikken. Hier is het mogelijk om persoonlijke gegevens op te geven zoals naam, adres, bloedgroep en allergieën. Ook kan je hier contacten toevoegen die in geval van nood te bereiken zijn. Om deze contacten te bellen is het niet vereist om de telefoon te ontgrendelen.