Skills + Onderdelen

Deelnemers aan de Blue Bear Adventure Race (Wedstrijd-klasse / DARS) moeten:

  • Een stafkaart kunnen lezen
  • Coördinaten (Rijksdriehoek) met een kaarthoekmeter in kunnen tekenen op de kaart 
  • De werking van een kompas beheersen
  • Een opgegeven richting (bijv. 145°) kunnen volgen of uitzetten op de kaart

Meer info over bovenstaande zaken vind je hier:

Deelnemers aan de Recreanten-klasse kunnen de race ook voltooien zonder coördinaten in te tekenen of opgegeven richtingen met het kompas uit te zetten. Dit kan wel betekenen dat je daardoor CP’s moet laten liggen.  

Vanzelfsprekend moeten deelnemers in staat zijn om 9 uur lang te racen, met inbegrip van special tasks op wisselpunten. Deze special tasks kosten fysieke inspanning, en kunnen ook dit jaar elementen van survivalrun-hindernissen bevatten. (die kans is behoorlijk reëel zelfs!) Echter zal dit vrij laagdrempelig zijn en met enige krachtinspanning haalbaar zijn.

De 9-uurs Blue Bear Adventure Race zal minimaal de volgende onderdelen bevatten:
– mountainbiken
– hardlopen
– kickbiken (steppen)
– kanoën

De basis van de race is het vinden van de kortste route naar de CP’s middels kaart en kompas. De kaart bestaat grotendeels uit de welbekende 1:25000 stafkaarten maar kan ook delen van luchtfoto’s of oude kaarten bevatten. Ook kunnen er andere routetechnieken gebruikt worden zoals helikopterroute, strippenkaart, blinde vlek, etc.

In principe is de ‘basisroute’ voor iedereen die met een kaart en kompas overweg kan, haalbaar. De moeilijkere technieken zullen veelal uit de richting van de meest ideale route liggen.